måndag 2 mars 2009

Flower och Noby Noby Boy: Nyskapande, men inte bra

Den senaste tiden har det kommit en del originella släpp på PSN, jag avhandlar snabbt två av dessa:

Flower är ett av dom, där ska man styra vinden med hjälp av handkontrollens rörelsedetektorer för att blåsa iväg ett blomblad så den kan pollinera växter och få dom att blomma ut. Synd bara att det är ett sömnpiller till "spel". Rörelsedetektionsstyrningen är det bästa jag prövat på hittils så är det fortfarande rätt obekvämt.

Noby Noby Boy är Katamari-skaparens nya koncept, och det är rätt mycket av samma tokiga stil i detta "spel". Man styr en larvpojke som man kan sträcka ut och även äta upp saker med, samt bajsa ut dom, och på så sätt kombinera dom på något outgrundligt vis. Men det känns så meningslöst, och efter 5 minuter hade iaf jag spelat mig mätt på detta.

Förra året kom en del nyskapande och bra spel. Inte så att dom revolutionerade hela spelkonceptet i sig, men ändå tillförde dom tillräckligt nytt för att det skulle kännas som att de förde utvecklingen framåt. De två titlarna jag avhandlat här kommer inte vara 2009 års representanter för denna kreativitet enligt mig.